Przez Dolinę Białej – Grybów, Szalowa, Łużna, Bobowa

Trasa rowerowa przez Dolinę Białej jest dość łatwa pod względem technicznym. Na jej przebiegu natkniemy się w zasadzie na trzy większe podjazdy, będzie to podjazd na cmentarz z I wojny światowej w Łużnej, przed Bobową będzie lekkie wzniesienie, oraz aby dojechać do Siołkowej będziemy musieli zmierzyć się z kolejnym większym już podjazdem.

Rozpoczynając trasę w Grybowie kierujemy się na ul. Topolową, która znajduje się pod Bazyliką Mniejszą, tam jedziemy wąską asfaltową ulicą mając rzekę Białą po swojej prawej stronie. Dojeżdżamy do skrzyżowania dróg w Stróżach, w tym miejscu dołącza czerwony szlak rowerowy, skręcamy w prawo, przejeżdżamy przez most zostawiając na jakiś czas rzekę Białą za sobą. Dalej według znaków kierujemy się na Łużną.

Po około 2,5 km mijamy drewniany kościół w Polnej, to jeden z trzech kościołów na tej trasie będących częścią Szlaku Architektury Drewnianej w Małopolsce. Za przejazdem kolejowym już w Szalowej, możemy zobaczyć drewniany dwór a jadąc dalej zobaczymy barokowy drewniany Kościół św. Michała Archanioła w Szalowej, który został wpisany w 2017 roku na listę pomników historii.

Z centrum Szalowej bocznymi drogami przebijamy się do Łużnej by skierować się na Pustki gdzie ulokowane są cmentarze z I wojny światowej (cmentarz nr 122 oraz 123). Tutaj możemy zatrzymać się na dłuższą chwilę, aby na spokojnie przejść od podnóża na szczyt gdzie znajduje się odnowiona Gontyna.

Wracając z Pustek po zjeździe skręcamy w prawo kierując się na Kościół w Łużnej, dalej po około 2km w lewo by obrać kierunek na Bobową. Bobowa to miejscowość, która znana jest z wyrobu koronki metodą klockową. Jeżeli znajdziemy chwilę czasu to oprócz krótkiego postoju przy fontannie na rynku możemy zobaczyć jeszcze Synagogę, cmentarz żydowski, Galerię Koronki Klockowej przy Centrum Kultury w Bobowej oraz dwa kościoły, jeden z XIV w. pw. Wszystkich Świętych i drugi z XV w. pw. Św. Zofii, oba w stylu gotyckim.
Z Bobowej przez część miasta zwaną “Piekło” kierujemy się na Jankową, tak jak prowadzi Wielokulturowy Szlak Rowerowy. Po drodze możemy jeszcze zahaczyć o kasztel w Jeżowie. Za kasztelem odbijamy w lewo. Ten odcinek może Was zaskoczyć, gdyż wjeżdżamy na polną drogę, na której może akurat być wysoka, nieskoszona trawa. Jednak zachowajcie spokój, przez te bezdroża dojedziecie do asfaltu. Przy cmentarzu w Wilczyskach odbijamy z Wielokulturowego Szlaku na prawo, przecinamy drogę główną, skręcamy w prawo na most, a za mostem już prosto do Siołkowej. Zostaje nam tylko dłuższy podjazd przed Siołkową, a później już tylko krótki, ale za to szybki zjazd na grybowski rynek.